
Svet okolo nás je neskutočne farebný. Pre dospelého človeka je úplne bežné, že vidí všetky farby. Je to pre nás obyčajný pohľad. Uvedomili ste si niekedy, že dieťa, ktoré len začína svoj život ešte nerozoznáva farby a všetko je pre neho nová skúsenosť?
Dieťa po narodení vidí na vzdialenosť zhruba 30-40cm. Vzdialenejšie predmety a osoby sú pre neho nejasné, rozmazané. Novorodenec preto viac používa iné zmysly, ako sú hmat alebo sluch. Je to niečo, čo pozná ešte z bruška. Vidí skôr veľké a kontrastné časti. Na začiatku jeho pozornosť priťahuje meniaca sa biela a čierna farba. Približne vo veku 2 týždňov začína rozlišovať kontrast žltá-modrá a červená-zelená. Predpokladám, že uvažujete s čím sa dieťatko prvé mesiace pohrá. Ak by ste mu chceli kúpiť knižku, je veľmi dobré kúpiť knihu, ktorá má jednoduché obrázky a je čierno-biela možno s nejakými jemnými farebnými prvkami. Je to vhodné pre vývoj jeho zraku. V 3 mesiacoch rozlišuje dieťa tváre, usmieva sa na ne, sleduje rodičov a predmety. Začína sa z neho stávať nie len pozorovateľ, ale aktívny účastník. V 5 mesiacoch sa snaží chytiť predmety do rúk, začína všetko chutnať. Okolo 6 mesiaca sa vie pretáčať, otočí hlavu tam, kde je niečo zaujímavé. Teraz ho však priťahujú najviac jeho ruky a objavuje čo s nimi dokáže. Berie predmety do rúk, aby si ich pozrel. Keď chytí do rúk hrkálku, predtým ako ju ochutná, potrasie ňou aby počul zvuk. Krúti ňou, aby pozoroval tvar, vnímal farbu a až potom si ju vloží do úst. Približne v 8 mesiaci vie koncentrovať svoju pozornosť. Hrá sa s rôznymi predmetmi, pozoruje ich, porovnáva, objavuje čo môže vytvoriť naraz s niekoľkými hračkami. Zaujíma sa ich spojitosťou. Zoberie napríklad kocku do jednej ruky, do druhej druhú a potom ich o seba začne búchať. Stále viac používa spoluhlásky a slabiky. Nevie ešte rozprávať, ale viete mu pomôcť zvládnuť rozprávanie tak, že mu ukazujete obrázky a vyslovujete nahlas názvy predmetov. Keď sú na obrázku zvieratká napodobňujte zvuky zvieratiek. Dieťa pomaly začína rozumieť tomu, čo je objem a najradšej sa hrá s hračkami, ktoré vie dávať jednu do druhej. Okolo prvého roku s radosťou pozoruje obrázky v knihách. Vie ako sa volajú niektoré predmety a snaží sa ich vysloviť. Najviac skúseností má dieťa, keď sa hrá s hračkami a inými predmetmi. Všetko to smeruje potom k tomu, aby sa naučilo používať predmety správne. Dokáže už reálne vnímať rozhovor dospelého a pamätať si názov predmetu.
PÁR TIPOV AKO POMÔCŤ DIEŤAŤU ROZPOZNAŤ FARBY
Nechajte dieťa chytiť si predmet, vypočuť si ho a ochutnať ho.
Ak hovoríte dieťaťu napríklad, že je niečo žlté ako slniečko, je dobré mu ukázať obrázok so slniečkom alebo ak máte takú hračku ukázať mu ju pre porovnanie.
Vytvárajte pre dieťa niekedy jednofarebné prostredie (hrajte sa len s červenými hračkami, jedzte len z červeného riadu, objavujte červené ovocie a zeleninu…) iný deň to bude iná farba.
Pri prechádzkach využívajte hry a rozhovory. Napríklad v lese (snažte sa presne nazývať farby lístia, stromov, pníkov…). Keď dieťa vidí okolo hnedú farbu porovnajte napríklad 2 listy rôznych farieb. V jeho očiach uvidí rozdiel hnedej. Môžete ho učiť v týchto prípadoch svetlohnedá, tmavohnedá…. Môžete poprosiť dieťa aby samé našlo nové farby.
Pri prechádzkach a hrách používajte riekanky alebo básničky v ktorých sa používajú farby.
Uvedomte si, že rozmanitosť FAREBNÉHO SVETA začínate vytvárať vy.